Meditatie op school resulteert in betere prestatie, orde en rust
Artikel uit het boeddhistisch dagblad waarin beschreven wordt hoe het integreren van meditatie op scholen in Amerika heeft geleid tot betere prestatie, meer orde en rust in het schoolklimaat.
“Dankzij de kracht van meditatie is de rust teruggekeerd op scholen in één van de armste en gewelddadigste wijken van San Francisco in Californië. Op vier scholen werd vier jaar geleden een meditatieprogramma geïntroduceerd. Het resultaat? Orde en rust, leerlingen komen vaker opdagen en presteren bovendien beter.
Het geweld in de omgeving van de school had vaak invloed op het gedrag van de leerlingen. Ze waren prikkelbaar en gingen vaak met elkaar op de vuist. “De kinderen zien iedere dag wapens en we hadden hier drie tot vijf keer per week een knokpartij,” zei Barry O’Driscoll, directeur van één van de scholen. O’Driscoll was in eerste instantie sceptisch over het programma. Toen het meditatieprogramma vruchten begon af te werpen, draaide hij bij. Het aantal schorsingen daalde met 79 procent, leerlingen spijbelden minder en haalden betere cijfers.
Op twee van de vier scholen wordt twee keer per dag een kwartier lang gemediteerd. Op de Burton High School wordt iedere dag een half uur vrijgemaakt om te mediteren. De resultaten zijn verbluffend: het aantal schorsingen is er met 75 procent gedaald en leerlingen presteren beter. De leerlingen zeggen dat ze zich door te mediteren meer bewust worden van hun daden omdat ze rustiger zijn en minder snel kwaad worden. De Universiteit van Wisconsin heeft verschillende studies gedaan naar de heilzame effecten van meditatie. Zo heeft meditatie bijvoorbeeld een positief effect op het brein en het immuunsysteem. In het artikel wordt niet vermeld om welke vorm van meditatie het gaat.” – Bron Niforenews
http://boeddhistischdagblad.nl/38740-meditatie-op-school-betere-prestatie-orde-en-rust